Atria en Rutgers: nieuwe jongerencampagne tegen stereotiepe normen
Stereotiepe normen dragen nog te vaak bij aan fysiek, seksueel en online geweld. Daarom lanceren Rutgers en Atria de nieuwe driejarige publiekscampagne ‘Generatie Ja.. en?’. In de campagne rekenen jongeren tussen de 17 en 23 jaar af met stereotiepe normen voor mannelijkheid, vrouwelijkheid en seksualiteit én met grensoverschrijdend gedrag.
De campagne ‘Generatie Ja… en?’ benadrukt dat de meerderheid van de jongeren al wel oog heeft voor gelijkheid en diversiteit, en geweld afwijst. Alleen denken jongeren vaak dat hun leeftijdsgenoten minder ruimdenkend zijn dan zijzelf. Die foute perceptie kan mede leiden tot grensoverschrijdend gedrag.
“Het is enorm belangrijk dat jongeren inzien dat het overgrote deel van hun leeftijdgenoten ook ruimdenkend is. En dat jongeren zich durven uitspreken”
“We willen dat jongeren samen een nieuwe sociale norm gaan uitdragen die nooit een aanleiding of legitimering kan zijn voor geweld”
Campagne Generatie Ja… en?
De campagne maakt van een topic een non-topic door in te spelen op de typische ‘boeie!’-houding van jongeren. Dat haalt de lading van het onderwerp en maakt het verruimen van normen over mannelijkheid, vrouwelijkheid en seksualiteit toegankelijker. Zo benadrukt de campagne dat het normaal is dat je voor het betalen van drankjes geen seks hoeft te verwachten, dat twee mannen gewoon met elkaar kunnen zoenen en dat je een meisje met een kort rokje niet lastigvalt.
Op www.GeneratieJaEn.nl presenteert de nieuwe generatie zichzelf met een speciale manifestvideo en kunnen jongeren ontdekken of zij al bij deze nieuwe generatie horen. Ook zien jongeren via social media video’s die de sociale norm actief uitdragen met de boodschap: ‘Ja… en?’. Verder is er lesmateriaal ontwikkeld waarmee jongeren met elkaar in gesprek gaan over hun normen. De campagne heeft een looptijd van drie jaar en is samen met jongeren ontwikkeld.
Positief
Ondanks dat de meeste jongeren al ruimdenkende opvattingen hebben, handelen zij individueel niet altijd naar deze denkbeelden. En spreken zij zich er nauwelijks over uit. Uit een peiling, die Atria en Rutgers in 2018 uitvoerden onder 1000 jongeren, komt een positief beeld naar voren van jongeren die grensoverschrijdend gedrag afkeuren. Zo vindt 90% van de jongeren het belangrijk om tijdens het daten elkaars seksuele grenzen te respecteren. En 83% van de jongeren vindt het onacceptabel om naaktfoto’s of seksfilmpjes van iemand anders te delen zonder toestemming.
Grensoverschrijding
Hoewel de peiling aantoont dat een meerderheid van de jongeren ruimdenkende normen heeft over mannelijkheid, vrouwelijkheid en seksualiteit, vindt er toch nog te vaak grensoverschrijdend gedrag plaats. Zo blijkt uit Seks onder je 25e (Rutgers, Soa Aids Nederland, 2017) dat 17% van de jongens en 44% van de meisjes wel eens seksuele handelingen tegen de wil meemaakt, van zoenen tot anale seks. Daarnaast toont Europees onderzoek aan dat een op de vijf jonge vrouwen (18-29 jaar) in Nederland ooit partnergeweld heeft meegemaakt en dat gemiddeld een op de drie (33%) jonge Nederlandse vrouwen (18-27 jaar) ooit cybergeweld heeft meegemaakt (FRA, 2014). En 12% van de jongens is vanwege hun seksuele voorkeur geschopt of geslagen (Rutgers, Soa Aids Nederland, 2017).
Act4Respect
De publiekscampagne is onderdeel van het bredere project Act4Respect dat voor én met jongeren, jongvolwassenen en professionals in beleid en praktijk werkt aan de preventie van fysiek, seksueel en online geweld. Naast de publiekscampagne bestaat Act4Respect uit deskundigheidsbevordering, het (door)ontwikkelen van interventies en een kennishub voor professionals.
Reacties