Rutgers en Atria komen met #ZegErWatVan tegen victim blaming
Op 6 november lanceren we samen met Rutgers een jongerencampagne tegen victim blaming. Dit is een kwetsend, schadelijk en hardnekkig fenomeen dat slachtoffers de schuld geeft van seksueel of fysiek geweld. En dat moet stoppen. Daarom roepen Rutgers en Atria op om er wat van te zeggen als je victim blaming ziet met #ZegErWatVan. Om aandacht te vragen roept deze campagne 6 november 2020 uit tot rokjesdag. Want een rokje mag nooit aanleiding zijn om een slachtoffer van seksueel ongewenst gedrag zelf de schuld te geven.
Ambrien Moeniralam, ervaringsdeskundige: “Het is zó de moeite waard om wat te zeggen van victim blaming, als je het ziet gebeuren in je vriendengroep. Alleen al door vragen te stellen: Waarom vind je wat ze aanhad relevant, als iemand vertelt over haar aanranding? Wat doet dat ertoe?”
Victim blaming
Bij victim blaming krijgt een slachtoffer na het meemaken van fysiek, online of seksueel geweld, zoals een aanranding, te horen dat zij, hij of die daar zelf schuld aan heeft. Bijvoorbeeld met de vraag: ‘Waarom had je dan ook zo’n kort rokje aan? Dan vraag je er wel een beetje om.’ Door dit soort opmerkingen wordt iemand twee keer slachtoffer, een keer van het geweld en vervolgens door onterecht de schuld te krijgen. Bovendien bagatelliseert victim blaming het geweld. Ton Coenen, directeur Rutgers, vindt dat onacceptabel: “Het is schadelijk voor het slachtoffer en de dader komt ermee weg. Victim blaming houdt een cultuur in stand waarin het plegen van seksueel, fysiek of online geweld niet serieus genomen wordt.”
Tessel ten Zweege, ervaringsdeskundige: “Victim blaming kan grote gevolgen hebben. Wees kritisch naar jezelf: Wat bedoel je met de woorden die je zegt? Geweld laat je niet toe en je vraagt er niet om. Het is nooit verdiend, of goed te praten.”
Rokjesdag
Op rokjesdag trekken onder andere Tim Hofman en Cathelijne Blok op social media een rokje aan met de boodschap: Aanranding eigen schuld? Nee! Dit rokje mag nooit aanleiding zijn voor seksueel, fysiek of online geweld. Dus zie je victim blaming? #ZegErWatVan.
#ZegErWatVan
In de campagne zien jongeren (17-23 jaar) video’s waarin leeftijdgenoten zich uitspreken tegen victim blaming. Hierin zien zij de sociale norm die de meeste jongeren onderschrijven. Vervolgens krijgen jongeren handvatten om zich uit te spreken wanneer zij victim blaming zien. Hiervoor is een speciale set van stickers en gifjes ontwikkeld die victim blaming ter discussie stellen. Hiermee kunnen jongeren op een eigentijdse manier, laagdrempelig en met humor reageren op leeftijdgenoten die victim blamen.
De campagne #ZegErWatVan is onderdeel van de brede jongerencampagne ‘Generatie Ja… en?’. Meer informatie is te vinden op www.generatiejaen.nl.
Act4Respect
De publiekscampagne is onderdeel van het bredere programma Act4Respect dat voor én met jongeren, jongvolwassenen en professionals in beleid en praktijk werkt aan de preventie van fysiek, seksueel en online geweld. Naast de publiekscampagne bestaat Act4Respect uit deskundigheidsbevordering, het (door)ontwikkelen van interventies en een kennishub voor professionals.
Reacties