Generatie Ja…en?: #IkZegErWatVan!

Generatie Ja…en?: #IkZegErWatVan!

Traditionele meningen over mannelijkheid, vrouwelijkheid en seksualiteit dragen nog té vaak bij aan grensoverschrijdend gedrag. Een jongen die veel seks heeft krijgt een high five, terwijl een meid die veel seks heeft slet genoemd wordt. De meerderheid  van de jongeren vinden gelijkheid en diversiteit heel belangrijk. Toch spreken ze zich in deze situaties vaak niet uit. Dat kan anders!

Vandaag lanceren Rutgers en Atria de nieuwe campagne Generatie Ja…en? met de hashtag #IkZegErWatVan. Met #IkZegErWatVan bespreken we waarom jongens en meiden vaak verschillend behandeld worden. Een jongen die emoties toont wordt al snel uitgescholden voor homo, terwijl dit van meiden heel gewoon gevonden wordt. Dat is raar?! In deze campagne rekenen jongeren af met dit soort traditionele opvattingen. Zo dragen zij bij aan een wereld zonder seksueel en partnergeweld.

Fysiek, seksueel of online geweld

De discussies rondom The Voice of Holland brengen veel te weeg bij jongeren en met name bij jongens. Ze vragen zich af hoe zij zich wel horen te gedragen, uiten en uitspreken.

De sociale normen over hoe dan wel staan onder druk en dat uit zich in onzekerheid. Als er iets vervelends gebeurt zoals victim blaming dan zeggen jongeren daar namelijk niks van tegen hun vrienden. Ze doen mee of kijken weg. Ze zijn bang om anders te zijn dan de rest of om zelf het mikpunt te worden. Rutgers en Atria willen dit patroon doorbreken, door te laten zien dat de ouderwetse gendernormen niet meer gelden voor de ‘Generatie Ja….en?’ en door zich hier ook over uit te spreken.

Want stereotiepe gendernormen veroorzaken nog te vaak negatief gedrag en zelfs fysiek, seksueel of online geweld:

Ruim de helft van alle vrouwen en één op de vijf mannen maakt ooit in hun leven seksueel geweld mee. Eén op de vijf vrouwen is ooit fysiek mishandeld door een partner of ex-partner en één op de drie jonge vrouwen (18-29 jaar) maakte een vorm van cybergeweld mee.

#IkZegErWatVan

Jongeren (17-23 jaar) krijgen in de campagne video’s te zien die hun eigen opvattingen over dagelijkse situaties bevestigen. “Wij vinden dat iedereen zijn seksleven zelf mag bepalen.” Vervolgens wordt hen een spiegel voorgehouden: Waarom is die ene meid dan wel een slet en die jongen niet? Wie of wat bepaalt dat? De campagne nodigt jongeren uit om hierover in gesprek te gaan met hun vrienden via ‘de Generatie Ja…en? Vriendencheck op generatiejaen.rutgers.nl. Want wat vinden hun vrienden hier eigenlijk van? Waarom zeggen zij niks er niks van als iemand zelf de schuld krijgt na aanranding? Of als naaktfotos rondgestuurd worden zonder toestemming? Doordat jongeren over deze situaties in gesprekken met vrienden hun opvattingen wel uiten is de verwachting dat zij dit in de toekomst ook vaker durven en kunnen in situaties die ertoe doen.

Lesmateriaal voor MBO leerkrachten 

Voor leerkrachten in het MBO onderwijs is de lesbrief van Generatie Ja…en? nu opgenomen in het lespakket Lang Leve de Liefde van Rutgers en Soa Aids Nederland. De lessen over beeldvorming en rolpatronen leiden tot mooie gesprekken in de klas. Zo ontdekken jongeren hoe hun eigen mening past tussen de opvattingen van anderen en leren zij hierover met elkaar in gesprek te gaan. Download het lesmateriaal en maak rolpatronen bespreekbaar in de klas

Delen:

Gerelateerde artikelen